Ik ben

Vraag:
Kan het zien zichzelf zien?
Kan het horen zichzelf horen?
Kan het ruiken zichzelf ruiken?
Kan het voelen zich zelf voelen?
Kan het proeven zichzelf proeven?
Antwoord: neen dat kan het niet: dit weten is wijsheid.

Vraag:
Kan een mens volledig op zichzelf bestaan zonder de wereld om zich heen?
Kan een dier volledig op zichzelf bestaan zonder de wereld om zich heen?
Kan een plant volledig op zichzelf staan zonder de wereld om zich heen?
Kan elk ander object in de wereld op zichzelf staan zonder de wereld om zich heen?
Antwoord: neen dat kan het niet; alles is verbonden en afhankelijk van elkaar. 
Als je dieper in deze realisatie duikt kom je tot de ontdekking dat alles heel mooi en zacht en totaal is. 
Als je namelijk je realiseert dat iets helemaal op zichzelf is, betekent dit dat dit iets het universum is.
Daarmee realiseren wij ons dat wij stuk voor stuk niet het universum zijn en wij van elkaar afhankelijk zijn.
Ook realiseren wij ons dat wij heel erg dankbaar voor alles mogen zijn, dit noemen we ook wel liefde.

Dus komen we op hetzelfde uit als wat Nisargadatta Maharaj ons heeft meegegeven
(vrije vertaling van mijn hand):

"Als ik weet dat ik niets ben is dat wijsheid, als ik weet dat ik alles ben is dat liefde en tussen die twee beweegt mijn leven."

Kan het denken zichzelf denken, denken, denken, denken, denken, denken enz.

Ja het denken is een in zichzelf gekeerde loop geworden en daarmee oneindig. het verstrikt zichzelf. zie hier het ego in actie.

Reacties

Populaire posts van deze blog

'Ik' ben niet te bevatten

Weten-schap

Gedachten over bestaan en ervaren