Kennis en weten (Cosmic joke)


Met een Ayahuasca ceremonie kwam ik er meerdere keren achter dat ik dacht dat ik op een bepaald moment iets door had, en dan was het volgende moment er het verpletterende inzicht dat ik pas één schil van de ‘menselijke ui’ had afgepeld.
Elke keer dat je een schil pelt komt er een nieuw inzicht en een nieuwe dimensie met een ‘aha erlebniss’ 
Zo’n dimensie is op het eerste moment een heerlijk gevoel, zo van: ‘ah zo it het dus in elkaar’ en dan is er telkens weer een moment dat je je comfortabel bij je ontdekking wil neerleggen en the universe je lachend iets nieuws voorschotelt: ‘haha fooled you’ dat is een ‘cosmic joke’ 

Deze ‘cosmic joke’ is continue daar; bij elk inzicht komt hij langs om te zeggen: ‘jij denkt nu dat je het weet hè! ehm niet dus hihihi’ 

Met ayahuasca is het prachtig om te zien hoe snel je door een ‘menselijke ui’ heen kan schillen. (het gaat echt vele malen sneller dan met mediteren omdat je met veel meer inzicht en met veel meer informatie kan werken dan daar buiten)
Het zijn ontelbare lagen en elke keer heb je weer het idee dat je het vat om dan weer opnieuw geconfronteerd te worden met een nog diepere laag van inzicht. 

Uiteindelijk krijg je het gevoel dat de lagen onuitputtelijk zijn want elke laag is doorspekt met de realisering dat alles arbitrair is, het is jouw keuze en die keuze kun je elke keer omkeren of ongedaan maken, het maakt niets uit want alles is uiteindelijk een illusie. 

Er komt een einde aan de ‘menselijke ui’ wanneer je je realiseert dat alle schillen gewoonweg concepten van het denken zijn. Elk concept kan weer vervat worden in een nieuw of ander concept, de ketens zijn oneindige loops die eindigen met het denken !?
In de ceremonie heb ik me echt tientallen maken betrapt op het feit dat ik weer in een loop stapte en telkens weer zei ik dan tegen mezelf: 'je doet het weer hè, je weet dit toch al lang?' na een tijdje zei ik tegen mezelf: 'Hoe lang ga je hier nog mee door?'

Als je stopt met de gedachten is er leegte, gelijk alle diepe religieuze en spirituele geschriften en inzichten. Je betreed een diep bevredigende en liefdevolle leegte die louter IS.

Over dat laatste valt niets te zeggen; je kan het alleen zijn door in te zien dat onze wereld van vorm en denken gewoonweg ‘artificial noise’ is wat over de leegte heen ligt. ‘kijk’ daar achter en ontdek je ‘zelf

Reacties

Populaire posts van deze blog

Gedachten over bestaan en ervaren

'Ik' ben niet te bevatten

Meditaties over Advaita Vedanta