Ayahuasca Ceremonie

Afgelopen zaterdag (18 maart 2017) heb ik mijn tweede Ayahuasca ceremonie bijgewoond. Op een bekend adres kwamen 12 uiterst enthousiaste en fijne mensen bij elkaar en de sfeer was heel goed en ontspannen.

Opbouw ceremonie 

Tijdens deze ceremonie is er begeleiding van een ervaren sjamaan en extra hulp. De begeleiding is altijd uitstekend evenals de muziek en overige entourage.
Tijdens de ceremonie wordt er gewerkt met weinig licht, diverse geuren in de vorm van gerookte sticks-, hout of pijp en plantenspuit waarmee bloemen essence wordt verspreid.

De ceremonie begint met een begeleiden praatje door de sjamaan die ons verteld over wat en hoe we dingen doen. In de ceremonie wordt gewerkt met tabak essence van de mapacho plant en Ayahuasa als een vloeistof.
Als eerste krijg je de mapacho in vloeibare vorm in je hand welke je door de neus moet inhaleren. Dit spul is erg sterk en werkt volgens de sjamaan medicinaal. Het verankerd je op aarde en grijpt ook blokkades aan.
Bij mijzelf heeft mapacho direct een heftige werking op mijn hoofd, ik krijg er echt een enorme (onprettige) boost mee en me hele hoofd tintelt er van na voor een paar minuten.
Na de mapacho krijgt iedereen een spuitje 'bloemenwater' wat erg lekker ruikt en een fijne afwisseling is van de mapacho. Volgens de sjamaan is dit 'bloemenwater' hoog energetisch.
Na het bloemenwater worden de intenties door iedere deelnemer uitgesproken, wanneer een deelnemer is uitgesproken wordt er door iedereen bevestigd met de uitspraak klinkend als 'ahoe'
Na de intenties volgt voor iedere deelnemer een glaasje ayahuasca en gaat het licht uit, kaarsen en muziek aan en begint de feitelijke ceremonie.

Mijn eerste glas

Na het drinken van ayahuasca duurt het 1 tot 1,5 uur totdat de ayahuasca echt begint te werken. In verloop van dat uur voel je wel langzaamaan dat er zaken veranderen aan de beleving van je lichaam.
De werking van ayahuasca is sterk afhankelijk van je psychische staat en je fysieke gesteldheid. Zo moet je namelijk minimaal 3 dagen voorafgaand aan de ceremonie je aan een dieet houden.
Wanneer de ayahuasca echt begint te werken merk je dat je lichaamsgevoel sterk veranderd. Zo was het bij mij zo dat ik het gevoel kreeg dat mijn armen op een onmogelijke manier met elkaar verstrengeld waren, iets later leek het alsof de natuurlijke begrenzing van mijn eigen lichaam vervaagde, je voelt je veel sterker verbonden met de omgeving dan daarvoor.
Zo rond ditzelfde tijdstip komen ook de visioenen binnen. Dit is een caleidoscoopisch beeld van allerlei gekleurde vormen (bij mijzelf voornamelijk vervloeiende beelden van een tapijt van allerlei facetjes, onder deze link vind je een filmpje wat de visioenen aardig benaderd)
hierna kwam ik op het punt dat ik voorbij het verklaren en moeten was. Gewoon er zijn is genoeg. Dit inzicht kwam doordat ik bemerkte dat wij als mensen zo verstrikt zijn geraakt in zijn jacht naar meer dat we vergeten zijn gewoon te zijn. Meestal schrijf ik belangrijke zaken op in quote's, hier volgen de quot's van het eerste glas:
  • 'De grote valstrik van het bestaan is jezelf vast te pinnen dat je dit (fysieke lichaam) bent'
  • 'Elke disbalans zoekt een tegenovergestelde disbalans om zich op te heffen'
    • Elke creatie begint met een keuze
    • Door geloof vormgegeven 
    • In acceptatie ervaren
    • En in loslaten opgelost.
Na het bezoeken van diverse lichte en donkere visualisaties begon het eerste glas 'aya' uit te werken.
Mijn eerste glas gaf me het gevoel dat ik een goed beeld had gekregen van de manier waarop het bewustzijn zich uitdrukt in de vorm (Lichaam-Geest)
In dezelfde visualisaties zag ik mijn ego als een stipje verdwijnen in de maalstroom van de oceaan van creatie, dit was een aparte gewaarwording.
Hierna had ik het gevoel leeg te zijn, ik verlangde naar rust en nam me voor geen tweede glas 'aya' meer te nemen.

Het tweede glas 

Na een tijdje stil te liggen en alle andere deelnemers met groot genoegen en liefde te observeren. (waarbij ik ook veel liefde voor iedereen voelde, een gevoel wat meerdere deelnemers de dag erop beaamden) kwam een stemmetje bij me binnen die zei: 'ik kan je helpen' 
Nu had de sjamaan al vaker gezegd dat de plant ayahuasca met je 'praat' en je haar allerlei vragen kan stellen. Ik was hier al mee bekend maar ik was nu sceptisch; ik vroeg wel meerdere keren 'ben jij dat of ben ik dit zelf' telkens kreeg ik het antwoord 'ik kan je helpen' zodoende nam ik toch nog een tweede glas 'aya'
Met dit helpen had ik de veronderstelling gevormd dat 'aya' met helpen bedoelde een situatie met een vriendin. Ik zat dus te wachten op visioenen en inzichten rondom dat onderwerp maar er gebeurde niets.

Intermissie

Ondertussen ging de bel dat de ceremonie werd beëindigd (met een fijne snuf mapacho :( ) en liep vervolgens de meerderheid naar de voorste ruimte om soep te nuttigen. Ik voelde me niet super fijn en het was 3 uur 's nacht maar ik bemerkte dat ik flinke honger had dus ben ik ook maar een kom soep gaan nuttigen, verder wat gepraat met de andere deelnemers. Na een 3 kwartier ben ik maar gaan slapen met het idee dat er niets meer ging gebeuren.

Het uitwerking van het tweede glas

Na 1,5 uur slapen werd ik wakker met het gevoel: 'ik ben klaarwakker en helemaal hier in  dit moment' mijn lichaam voelde dan weliswaar slaperig aan maar dat boeide mij absoluut niets. ik was met de volle 100% aanwezig!! 
Daarna stroomt het met realisaties; de belangrijkste zijn: 
  • Wij zijn multidimensionale wezens.
  • Wij zijn niet vast te pinnen met het denken
  • Wij zijn meer dan alleen dit lichaam en wij kunnen ons in meerdere dimensies bevinden.
  • Hoe meer je je identificeert met je vorm, hoe verder je af staat van de realiteit

Doordat ik inzie dat alles in het universum perfect in balans is kom ik tot de conclusie dat het midden de beste 'uitvalsbasis' is.
Daarna zie ik een Jezus beeld wat in de ruimte staat, dit beeld heeft een prominent rood hart op de borst, het hart staat voor het hartchakra (anahata) wat dit uitbeeld en realiseer me dat alle wijzen het hier over hebben.

Doordat ik, alles wat ik meemaak, herken als iets van de vorm (alles wat ruimtelijk is en gebonden is aan de wetten van het universum) ben ik de hele tijd in staat om een afstand te creëeren, ik ben de waarnemer van dit hele schouwspel en de waarnemer ben ikzelf (mijn ware ik)  Dit is de leegte waar de Boeddha, Tolle enz het over hebben.  
Iets later komt het grootste inzicht van de ceremonie: ik ben er in geslaagd om mijn denken om te zetten van exclusief denken naar inclusief denken. dit houd in dat je niet meer denkt in termen als 'dit en niet dat' maar 'dit en dit' dit kleine verschil heeft een enorme uitwerking op je wereldbeeld en je houding en de middenweg is hier de uitwerking van.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Gedachten over bestaan en ervaren

'Ik' ben niet te bevatten

Meditaties over Advaita Vedanta